Dæk
DÆKSTØJ
Vi sondrer mellem 1, 2 og 3 stjernede dækmærker som vi har ranglistet dækmærkerne på hjemmesiden www.eurowheels.dk:
1 Stjernede dæk kan ikke reklameres for dækstøj
2 & 3 stjernede dæk kan reklameres for dækstøj.
De fleste tilfælde af dækstøj opstår som følge af skævt slid af dækket. Dæk produceret med en sportslig anlagt profil kan give en anden støjoplevelse end normale personvognsdæk, men skævt slid er som reglen årsagen til støjen.
Før indsendelse af dæk til reklamation for dækstøj bedes du som kunde gennemgå dækkets tilstand, og sammenligne med anvisninger for skævt slid af dækket udstedt af STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization):
Reklamationer godkendes kun hvis STRO’s beskrivelse om skævt slid ikke kan påvises eller anden udefrakommende påvirkning.
Reklamationer for dækstøj kræver at du som kunde tilsender Eurowheels de dæk som støjer. Eventuelle fælge afmonteres inden dækkene indsendes til reklamation. Som kunde betaler du for fragten til indsendelse af dækkene til reklamation.
Reklamationen skal anmeldes til Eurowheels senest 4 ugers efter dækkene er monteret på bilen, inden der er kørt 3000 km på dækkene og senest 12 måneder efter de er købt ved Eurowheels. Dette skal kunne dokumenteres hvis Eurowheels kræver det.
Godkendte reklamationer for dækstøj erstattes med nye dæk /100%. Eurowheels kan i samarbejde med dig som kunde vælge andet dækmærke at erstatte med under forudsætning af ca. samme pris.
Hvis reklamationen for dækstøj afvises sendes dækkene retur til dig som kunde med en opkrævning for fragten.
ALDER PÅ DÆK
Salg af ældre dæk?
Tempo 100
Ved køb af tempo 100 godkendte dæk til eks. campingvogne skal man være opmærksom på at DOT iflg. en bekendtgørelse fra Trafikstyrelsen max må være 6 år gammelt.
(kilde: stro.dk)
Tid til og udskifte dine dæk?
Hvornår skal jeg udskifte mine dæk?
Dæk, der kontrolleres regelmæssigt, holder længere
Det er en god idé en gang om ugen at tjekke dine dæks mønsterdybde og stand samt lufttryk, se efter skader på dæksiden og andre tegn på ujævn slitage. Hvis du er i tvivl, så rådfør dig med en erfaren dækekspert, som vil være i stand til at fortælle dig, om dit dæk egner sig til fortsat brug.
Seks grunde til at udskifte dine dæk
Vi har nedenfor lavet en liste over seks vigtige grunde, som bekræfter, hvornår du alvorligt bør overveje at udskifte dine dæk. I visse situationer kan et dæk repareres. Før reparation af dæk skal de undersøges omhyggeligt af en erfaren dækspecialist på alle områder af dækket, både indvendigt og udvendigt. Det er vigtigt at tage dækket af hjulet, eftersom indvendig beskadigelse ikke er synlig, mens dækket er monteret.
1. Hvis du punkterer
Moderne dæk er meget robuste og kan klare de fleste ting. Punkteringer kan dog stadig ske. En dækspecialist bør kontrollere dit dæk efter en punktering for at opdage skjulte skader, som kan betyde, at dækket ikke kan repareres.
Sikkerhedsprocedurer, når du punkterer, mens du kører:
- Tænk altid på din og dine passagerers sikkerhed, træk ind til siden på et sikkert sted
- Træk håndbremsen
- Sluk for motoren og sæt bilen i lavt gear
- Tænd dine katastrofeblink
- Bær en gul, selvlysende vest
- Anbring en advarselstrekant ved vejsiden 100 m bag bilen
Din sikkerhed kommer først - altid! Nyttige tips ved skift af et punkteret dæk
- Bær et par solide handsker
- Hav en skraldepose med i bagagerummet i tilfælde af, at det dæk, du tager af, er smurt ind i mudder!
- Hav et solidt bræt med, som du kan stille din donkraft på, hvis underlaget er blødt - ellers kan donkraften synke ned.
- Smør hjulboltenes gevind let, hvis det er muligt, før du fjerner dem (vaseline eller selv en håndcreme kan bruges i nødstilfælde).
- Når du har udskiftet hjulet, så kør ikke for stærkt - det er ikke sikkert, det har det korrekte lufttryk
- Kør ind på nærmeste tankstation og pump dækket korrekt op
- Dårligt tilspændte hjulbolte kan beskadige bremseskiverne eller hjulmonteringssystemet
- Brug en momentnøgle til at sikre, at du tilspænder boltene korrekt med det korrekte moment.
2. Når dine dæk er slidt ned til den mindste lovlige mønsterdybde
Det er vigtigt at kontrollere dækkene regelmæssigt. Her får du et par tips til, hvordan du kan se, om de er slidt ned.
Det er en god ide at kontrollere dine dæks slitage regelmæssigt. Men hvordan? Her er en enkel måde, som kan fortælle dig, om dine dæk er slidt ned.
En figur i form af en Michelinmand på skulderen af et Michelindæk viser, hvor slidindikatorerne er placeret i hver af de største mønsterriller på slidbanen. Disse indikatorer er små hævede områder i bunden af dækmønsterets riller.
Hvis gummiets overflade er på niveau med disse hævede områder, er det meget sandsynligt, at dækket har nået lovens minimumskrav på 1,6 mm. Eller mindre! Michelin anbefaler på det kraftigste, at du overvejer at udskifte dine dæk, før de når denne grænse. De giver ikke tilstrækkelig sikkerhed, og du bryder måske loven.
Selv når der er mere end 1,6 mm tilbage af mønsteret, skal du altid tilpasse hastighed og kørestil til forholdene udenfor, specielt på våde veje.
På Michelin vinterdæk viser “snefnug” symboler, hvor yderligere slidindikatorer er placeret. Disse indikatorer er 4 mm høje. For at sikre optimalt greb på sne, både hvad angår bremseevne og trækkraft, skal du udskifte vinterdæk, når de er slidt ned til det niveau, som angives af sneslidindikatorerne.
3. Hvis dit dæk viser tegn på ældning
Dæk har ikke en forudsigelig holdbarhed. Det betyder ikke noget, hvornår dækkene blev produceret. Dæk ældes, selv når de ikke bruges. Eller hvis de kun bruges lejlighedsvis. Der er mange faktorer, som vil påvirke dækkets liv, herunder temperatur, vedligeholdelse, forhold under opbevaring og brug, belastning, hastighed, lufttryk såvel som kørestil. Disse faktorer har en stor indvirkning på længden af den brugstid, du kan forvente af dine dæk.
Hold regelmæssigt øje med dine dæk
Af disse årsager anbefaler Michelin, at alle bilister regelmæssigt holder øje med deres dæks udvendige udseende for at opdage tydelige tegn på ældning eller træthed. Det kan være krakeleringer i gummiet på mønsteret udvendigt, skulder og kant samt deformation osv. Usædvanlig kraftig ældning af dæk kan føre til tab af greb. Michelin anbefaler også, at alle dæk - inklusive reservehjul - ses efter regelmæssigt at en dækspecialist. Dækspecialisten kan fortælle dig, om dine dæk bør køre videre.
Hvor gammelt er for gammelt? Femårstesten
Når dækket har været i brug i fem år eller mere bør dine dæk ses grundigt efter mindst en gang om året. Hvis behovet opstår, skal du følge køretøjsfabrikantens anbefalinger, hvad angår udskiftning af de originalmonterede dæk. Som en forholdsregel anbefaler Michelin, at du udskifter dine dæk med nye dæk, hvis de 10 år efter deres fabrikationsdato (se hvordan du læser et dæk) endnu ikke er blevet udskiftet. Selv om de ser ud til at være i brugbar stand og ikke er slidt ned til slidindikatorerne.
4. Hvis dit dæk er beskadiget
Dit dæk kan blive alvorligt beskadiget, hvis det støder sammen med en solid genstand på vejen, for eksempel en kantsten, et hul i vejen eller en skarp genstand. Alle synlige perforeringer, snit eller deformationer skal kontrolleres grundigt af en dækspecialist. Kun en fagmand kan sige, om dækket kan repareres, eller om det skal udskiftes. Husk aldrig at bruge beskadigede dæk, eller dæk som har kørt uden luft, uden hjælp fra en fagmand. Det kan gå ud over din sikkerhed. Inspektion foretaget af en fagmand kan være absolut nødvendigt, eftersom indvendig beskadigelse ikke er synlig, når dækket er monteret.
Dækket kan definitivt ikke repareres i følgende situationer
Punktering på dæksidenSynlig eller forvredet kanttråd
Gummi eller tekstil, som er skilt ad
Folder i gummi eller tekstil
Beskadigelse på grund af kulbrinter eller ætsende stoffer
Indvendigt gummi som er blevet gnavet eller skjoldet ved at køre med for lavt lufttryk
5. Hvis du identificerer unormal slitage
Unormal, ujævn dækslitage - på steder, i midten, ved kanterne - indikerer ofte et mekanisk problem såsom forkert hjulsporing. Eller et problem med afbalancering, hjulophæng eller gear. Det kan også være, fordi du kører med forkert lufttryk. Hvis du observerer unormal slitage, skal du kontakte din dækspecialist.For at undgå ujævn slitage skal du have hjulene sporet og afbalanceret hvert halve år. Det vil også forlænge slidbanens levetid og give dig en mere jævn kørsel. En anden måde at holde slidbanen jævn er ved regelmæssigt at rotere hjulene.
Almindelige årsager til unormal slitage:
- Slid på en skulder: et hjul, som ikke er sporet eller afbalanceret.
- Slid på begge skuldre: for lavt lufttryk.
- Slid langs dækkets midteflade: for højt lufttryk.
6. Hvis de ikke egner sig til dit køretøj
For at opnå de bedste præstationer samlet set bør der bruges samme dækmønster på alle hjul. Dæk med forskellige dimensioner, opbygninger og slitagegrad kan påvirke køretøjets manøvrering og stabilitet.
Bland aldrig radialdæk og ikke-radialdæk
Du må heller ikke blande radialdæk og ikke-radialdæk på et køretøj. Hvis det er uundgåeligt at blande dæk, så bland aldrig radialdæk og ikke-radialdæk på samme aksel. Hvis to radialdæk og to ikke-radialdæk monteres på et køretøj, skal de to radialdæk monteres på bagakslen og de to ikke-radialdæk på forakslen.Er du usikker på, hvilke dæk du skal vælge til din bil? Brug vores Dækvælger. Her kan du søge på dækkets størrelse eller bilmodellen, og du får en anbefaling direkte på skærmen.
(kilde: michelin.dk)
Vejkontakt med 4 mm vand på kørebanan
Nedenstående figur viser tydeligt hvorfor dækkets mønsterdybde er utroligt vigtig for at kunne lede vand væk fra dækkets trædeflade, således at man undgår akvaplaning. Akvaplaning betyder, at vandet ikke kan ledes væk fra dækket, som derfor vil glide ovenpå vandet. Det vil medføre manglende styre- og bremseevner. Jo mere mønster, jo bedre står man fast på en våd vej.
(Kilde: Goodyear)
Dækinfo
1. Dækproducent
2. Model
3. Dækstørrelse
Eks. 205/55 R 16 91V
205 | Bredde i mm |
55 | Højde i procent af bredden |
R | Radial dæk eller RF for Run Flat dæk |
16 | Fælgstørrelse i tommer |
91 | Belastningskode (se skema) |
V | Hastighedsindeks (se skema) |
Belastningsindeks
Hastighedsindeks
Andre informationer som kan fremgå af dæksiden "REINFORCED" eller
"EXTRA LOAD (XL)" for forstærket sidevæg, "M+S" Mud and Snow.
"E" = Optimeret rullemodstand ifølge OE-specifikationer.
Snefnug symbolet betyder, at dækket er fremstillet med vinterkørsel for øje.
Det er ikke nok, at dækket er M+S mærket. Scandinavian Tire & Rim
Organization (STRO) har en liste over rigtige vinterdæk.
ContiSeal
Dækket er designet til at lukke sig selv når det penetreres af et objekt
som f.eks. et søm.
SSR - Self Supporting Runflat
Continental benytter en forstærket sidevæg for at bevare bæreevnen
selvom lufttrykket falder.
4. TUBELESS
Slangeløst dæk. Hvis der derimod står TUBE TYRE er det et dæk der skal monteres med slange.
5. E4
Markering som betyder, at dækket er godkendt ifølge EU-regulativ
Lille "e" i firkant - godkendt ifølge EC direktiv 2001/45.
Stort "E" i cirkel - godkendt ifølge UNECE regulativ 117,
Det påstemplede E-nummer, i firkant eller cirkel (f.eks. E4 eller E7..), angiver i hvilket land godkendelsen er givet. Det viste nummer "4" angiver således
at dækket er godkendt i Holland - Denne godkendelse er gældende i hele EU.
6. 0227293-s
Godkendelsesnummer ifølge EU-regulativ. Hvis nummeret er efterfulgt af et "s" betyder det at EU-regulativet vedrørende støj er opfyldt.
7. TWI
Tread Wear Indicator. Markering hvor der er placeret specielle forhøjninger som indikerer lovkravet på 1,6mm mønsterdybde. Derodover benytter
Continental et symbok på sommerdæk, udformet som en dråbe og på vinterdæk udformet som et snefnug. Disse symboler er Continental's anbefaling
til minimums dybde som er henholdsvis 3mm for sommerdæk og 4mm for vinterdæk.
8. 3509
Produktionskode. "35" sår for uge 35, "09" står for år 2009.
9. DOT
Department Of Transportation, USA.
10. Outside
Monteringsanvisning
Outside = Yderside
Rotation = Rotationsretning
11. MADE IN...
Produktionsland
Vinterdækregler i Europa
* Bemærk at det kun er dæk på denne liste der er godkendt til vinterbrug i Sverige. Klik her for at se listen
Forkortelser på dæk
(kilde: Continental)
M+S mærkede vinterdæk er ikke længere tilstrækkeligt
M+S mærkede vinterdæk er ikke længere tilstrækkeligt - heller ikke på de tunge køretøjer.
I Norge blev der i september måned vedtaget ny lovgivning, som med virkning allerede fra 15. november 2019 stiller krav om, at dæk til tunge køretøjer er mærket med snefnugsymbol.
Således skal dæk på busser og lastbilers forreste styreaksler og drivaksler være mærket med snefnugsymbol og mindst være udstyret med M+S mærkede dæk på køretøjets resterende aksler og anhængere. Der tillades dog som en overgangsordning vinterdæk mærket med M+S for sæsonen 2019/2020.
I Sverige er der også pr. 1. december 2019 krav om dæk med snefnugsymbol på alle køretøjer samt M+S mærkede dæk på trailere. Her er overgangsperioden dog noget længere, idet det til og med den 30. november 2024 er tilladt at benytte M+S mærkede dæk i henhold til nuværende bestemmelser. Dog skal alle trailerdæk allerede i år mindst have M+S mærkning.
Således følger vores nordiske naboer i fodsporene på den tyske lovgivning, der blev indført allerede sidste år. I Tyskland skal tunge køretøjer have dæk med snefnugsymbol på trækkende aksler, hvis der er vinterføre. Fra 1. juli 2020 gælder dette også for styrende aksler.
(kilde: Dækbranchen Danmark)